Wednesday, July 21, 2010

Bersikap Ihsan

Assalamualaikum...

Ssedikit santapan rohari untuk hari ini...semoga mendapat kebaikan dan memperbanyakkan kebaikan untuk diri dan juga orang lain.
Hadis Rasulullah S.A.W. :

"Sesungguhnya Allah mewajibkan ihsan atas setiap sesuatu. Apabila kamu membunuh, maka elokkanlah pembunuhannya. Dan apabila kamu menyembelih, maka elokkanlah penyembelihannya. Dan hendaklah salah seorang dari kamu menajamkan mata pisaunya, dan hendaklah ia melapangkan binatang sembelihannya."

(diriwayatkan oleh Muslim)

Bersifat ihsan maknanya disini berbuat kebaikan dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Berbuat kebaikan kepada ibubapa, jiran tetangga, rakan sepejabat, anak2 tersayang, suami tercinta, binatang kesayangan dan lain2 perkara sekeliling kita. Berbuat naik tidak hanya pada manusia, tetapi tuntutannya adalah atas setiap suatu....termasuk juga haiwan dan juga tumbuhan.

Sehinggakan dalam urusan pembunuhan (iaitu hukuman bunuh) pun perlu adanya sifat ihsan. Dilarang membunuh dengan cara kekejaman dan menyiksanya terlebih dahulu sebelum mati. Juga tidak boleh membunuh dengan cara membakar dengan api kerana rasulullah pernah melarang "Janganlah kamu menyiksa dengan azab Allah" iaitu api.

Dalam urusan penyembelihan pun perlu ada sifat ihsan. Dilarang menyiksa binatang sebelum disembelih samada boleh membunuh atau pun tidak. Daripada hadis di atas, hendaklah menajamkan pisau supaya tidak menyakitkan binatang, mempercepatkan dan memudahkan proses penyembelihan. Juga hendaklah diberikan minuman sebelum disembelih. Cara dibawa ke tempat penyembelihan pun tidak boleh berkasar atau pun menyakitkan badan binatang tersebut.

Itu adalah huraian ringkas daripada hadis diatas. Mungkin ada yang sudah mengetahui...ini sekadar mengingatkan kembali...Islam yang membawa erti Ihsan. Berbuat kebaikan yang tidak akan merosakkan, menyakitkan dan membahayakan. Ini membuktikan Islam amat menekankan nilai kasih sayang bukan sahaja sesama manusia tetapi juga alam sekeliling, meliputi sekalian makhluk samada yang hidup ataupun yang akan mati (manusia yang akan dihukum bunuh dan binatang yang akan disembelih)

Semoga aktiviti pada hari ini dan hari2 berikutnya akan dipenuhi dengan nilai kebaikan. Sesungguhya balasan kebaikan insyaAllah akan dibalas juga dengan kebaikan dunia dan akhirat....amin.


No comments:

Post a Comment