Monday, July 5, 2010

Persaudaraan Islam...Kawan Mak Ayah

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, pada tahun lepas ke2 ibubapa telah selamat menunaikan haji di tanah suci. Mereka adalah antara kumpulan jemaah haji yang terawal bertolak dari Lapangan Terbang Bayan Lepas, Pulau Pinang. Kepulangan mereka pula ditangguhkan selama 10 hari dari tarikh yang asal. Bila sembang2 dengan Mak Cik dan Pak Cik yang pernah pergi ke Mekah, memang amat dinantikan jika dapat penangguhan untuk pulang ke tanahair. Ini semua kerana hati yang dah terasa berat dan sayang untuk meninggalkan tanah suci. Alhamdulillah semoga ianya dapat meningkatkan dan menambahkan amal ke2 ibubapaku. Pemergian mereka ke tanah suci saya iringi dengan doa dan kesyukuran kerana ianya merupakan tawaran kali ke-4 oleh pihak tabung haji. Atas sebab tertentu tawaran sebelumnya telah ditolak dan Alhamdulillah Allah masih lagi memberi peluang kepada mereka.

Walaupun sudah 8 bulan berlalu, apa yang membuatkan hati ini tersentuh ialah hubungan mereka dengan rakan2 sebilik yang terjalin semasa sama2 menunaikan haji. Hubungan yang terjalin agak begitu singkat, tetapi berterusan sehingga kembali ke tanahair. Kawan2 yang tidak mengenali antara satu sama lain dapat menjalinkan suatu ikatan yang murni dan erat….alhamdulillah. Mereka saling ziarah-menziarahi antara satu sama lain. Saya juga sempat mengikut ibubapa menziarahi kawan mereka di Perlis ketika melawat nenek saudara di Rumah Sri Kenangan disana.


Persaudaraan Islam diawali melalui interaksi antara manusia sebagai satu fitrah dan diwarnai dengan berbaik sangka dan damainya hati dengan interaksi itu.

Firman Allah:

“Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu(yang berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat.”
(al-Hujurat 49 :10)

Firman Allah lagi:

“Wahai manusia! Dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti.”
(al-Hujurat 49 : 13)


No comments:

Post a Comment