Saturday, July 3, 2010

Segarnya di Desa

Assalamualaikum....

Alhamdulillah, cuti sekolah yang lepas dapat juga balik kampung untuk jangkamasa yang agak lama samada di rumah mertua atau di kampung sendiri. Balik ke kampung, pagi2 lagi keluar rumah..subhanallah udaranya amat jauh berbeza dengan di kota. Sungguh nyaman dan segar. Walau pun pohon-pohonannya tidaklah serimbun di hutan tetapi sudah cukup memberi kesegaran di awal pagi. Setiap hari sepanjang berada di kampung saya akan keluar menghirup udara segar ini. Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang masih mengurniakan nikmat hidup ini untuk terus menikmati nikmat ciptaan alam yang unik dan penuh rahsia ini.

“Lain udara dipagi hari di kampung berbanding dengan dibandar.” Bicara saya kepada ipar suatu pagi ketika beliau sedang bersiap untuk ke Pahang atas urusan kenduri.
Kalau di Bandar di waktu begini sudah mendengar deruan kereta yang beribu jumlahnya. Walaupun rumah bukan ditengah kota, namun kesegaran udara yang dirasa tetap tidak sama. Hutan batuan dan hutan pohonan manakan sama suasananya. Nikmat yang Allah kurniakan kepada diri ini hanyalah sekelumit cuma jika dibandingkan dengan nikmat Allah di alam ini. Tetapi bersyukurkah kita?

Firman Allah:

“Dan mereka memperoleh berbagai manfaat dan minuman darinya. Maka mengapa mereka tidak bersyukur?” (Surah Yassin: 73)

Firman Allah lagi :

“Kemudian Dia menyempurnakannya dan meniupkan roh (ciptaan)-Nya ke dalam (tubuh)nya dan Dia menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati bagimu, (tetapi) hanya sedikit sekali kamu bersyukur? (Surah As-Sajdah : 9)

Adakah kita tergolong ke dalam golongan yang kufur nikmat ini??? Nauzubillah….dengan segala nikmat yang diberikan tetapi masih lagi tidak bersyukur? Dengan segala macam yang telah Allah kurniakan dan berikan kepada kita….apa lagi yang kita rasa tidak mencukupi. Bila Allah berikan ujian sedikit, sudah lupa…yang kita fikirkan “Hai…mengapalah Allah bagi aku sakit?” Lebih mudah untuk kita mengeluh pada awalnya walau kita bersyukur kemudiannya.

Bersyukur bila sakit? Suatu yang pelik? Ya, bersyukur kerana Allah turunkan ujian kepada kita menunjukkan bahawa Allah sayang kepada kita. Setiap suatu Allah jadikan pasti ada sebabnya. Begitu juga dengan ujian yang Allah berikan kepada kita semua, pasti ada hikmahnya. Terimalah dengan positif ujian yang menimpa insyaAllah lebih banyak nikmat dan hikmah yang akan dirasakan.

“Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada diri ini untuk menghadapi segala ujian dan rintangan yang mendatang”












No comments:

Post a Comment