Monday, May 24, 2010

Baitul Muslim (bahagian 1)

Assalamualaikum pembaca budiman...


Menyingkap karya Ustaz Hasrizal, Aku Terima Nikahnya…dapat muhasabah serba sedikit alam rumahtangga sendiri yang menjangkau hamper 8 tahun…Alhamdulillah. Semoga Allah memanjang usia ini untuk terus beribadah dan mengumpul pahala dan rahmatnya melalui perkahwinan ini. Banyak pengajaran yang diperolehi samada dari pengalaman penulis sendiri atau dari cerita yang dirungkai dalam buku ini.

Apa yang ditulis disini hanyalah sebagai rumusan yang diperolehi, ringkasan peribadi, rujukan sendiri dan juga peringatan di kemudian hari. Semoga menjadi sesuatu yang bernilai untuk dikongsi (atau pembaca boleh membaca buku ini sendiri…)

Bagi yang belum mendirikan rumahtangga:

1. Bagi yang belum berumahtangga, sebaiknya dapatkan restu/persetujuan dari ibu bapa atas pilihan jodoh yang telah dibuat. Ini adalah kerana

2. Pilih calon...kata Nabi.."pilihlah yang beragama....nescaya sejahtera hidupmu". Pilih calon bukanlah sekadar TAHU agama, tetapi adalah MAHU beragama (mahu menghayati) dan juga MAMPU dalam beragama (sentiasa mujahadah untuk belajar dan memperbaiki diri).

3. Hayati tabiat2 ini sebelum berumahtangga:
  • Mempunyai matlamat hidup yang jelas dan sikap yang betul terhadap kehidupan.
  • Tahu matlamat akhir dan kesan keputusan yang dibuat pada hari ini.
  • Tahu susun keutamaan berbekalkan sistem nilai dalam kehidupan.
  • Cenderung kpd penyelesaian dantidak menjadikan rumahtangga as gelanggang pertaruhan.
  • Berusaha untuk mendengar dan memahami, sebelum mengharapkan didengari dan difahami.

Bagi yang telah berumahtangga, renungilah:

1. Berumahtangga bukan sekadar untuk MENERIMA tetapi untuk MEMBERI iaitu memberi kasihsayang, perhatian, nafkah, kebaikan dan lain2). Melihat perkahwinan sebagai medan untuk memberi akan menjadikan kita lebih memikirkan soal PERANAN dan bukannya HAK semata yang tidak berkesudahan.

2. Dalam alam rumahtangga, kebaikan yang diperolehi hendaklah disyukuri, manakala kekurangan yang ada hendaklah diredhai.

3. Kebahagiaan rumahtangga tidak hanya terletak pada kuantiti masa bersama dengan keluarga tetapi kualiti masa ketika bersama.

4. Rumahtangga menggabungkan antara cinta, kasih sayang, tanggungjawab dan peranan. Semakin lama usia perkahwinan itu, sepatutnya menjadikan kita lebih matang menghadapi situasi yang menjadi lumrah dalam rumahtangga dan kehidupan.

5. Cinta sebenar lahir dari naluri dan emosi fitrah manusia diiringi rasional dan sedar diri tentang tanggungjawab.

6. Apabila suami isteri saling mengikat diri dan mendekatkan diri dengan Allah, maka apabila BERTEMU TAK JEMU dan bila BERPISAH TAK GELISAH.

7. Setiap insan yang dijadikan Allah samada lelaki atau pun perempuan adalah unik dan berbeza. Oleh itu iktiraflah kelebihan dan mengakui kelemahan/kekurangan akan menjadikan hidup kita lebih seimbang.

Banyak lagi pengajaran lain yang boleh diperolehi...

No comments:

Post a Comment