Wednesday, May 26, 2010

Kereta masuk bengkel...manusia?

Assalamualaikum pembaca yang dirahmati Allah...

Kisah pertama:

“Bulan depan abang nak hantar kereta overhall. Dah sampai masanya masuk bengkel, abang dah budget bulan depan ni.” Kata suami suatu hari. Tetapi apa yang berlaku, belum pun sempat masuk bulan yang dimaksudkan kereta tersebut dah kena dimasukkan ke bengkel.

Kisah yang lain pulak…

Suatu hari officemate suami mengadu “En. Zul, air cond kereta rosak ler. Baiki habis juga lebih kurang RM500. Ingatkan nak tukar kereta baru”. Balas suami pula, “ Haaa, jangan sebut2 nak tukar kereta baru, nanti merajuk kereta tu pula”. Seloroh suami penuh makna. Selepas makan tengahari, officemate tadi balik dari makan. “En. Zul, kereta saya accident, saya terlanggar kereta orang tadi.” Katanya. “ Ha, kan saya dah cakap.” Balas suami.

Kisah ini membuatkan saya terfikirkan diri sendiri yang banyak perlu bermuhasabah dalam banyak perkara. “Kereta dah overhall, aku ni bila lagi? Bagaimanakah hubunganku dengan Allah, Penciptaku selama ini? Hati ini terutamanya perlu sangat2 di overhall.” Persoalan yang paling kerap bermain difikiran ini.

"Ya Allah, berikanlah kekuatan kepadaku untuk terus beribadah dan menambahkan amal untukMu. Berikanlah kesabaran yang tinggi dalam menghadapi apa jua ujianMu. "


Ha…macammana nak overhall hati ni? Kalau overhall kereta perlukan duit, nak overhall hati ni? Duit tu tak perlu tapi perlu peruntukkan masa untuk mengeratkan hubungan dengan Allah. Aku harus tingkatkan amalan2ku. Tidak sekadar yang wajib, cuba biasakan yang sunat pulak. Tidak sekadar membaca al-quran, tapi cuba berusaha mantadabbur dan memahami isi kandungannya pulak. Banyakkan pulak pembacaan yang bermanfaat untuk pengisian akal supaya akal juga hidup. Memang semua ini perlu masa dan tidak boleh kedekutkan masa kerana akan merosakkan diri sendiri (kalau kedekut duit, kereta yang rosak).


Allah menciptakan manusia cukup sempurna dan tidak mungkin manusia mencipta sebaik ciptaan Allah. Allah mencipta dan menghidupkan kita dengan kurniaan akal untuk menjaga dengan baik ciptaanNya itu. Kalau kereta boleh rosak, maka manusia juga sama kereta ke2nya adalah bersifat baharu. Tugas kita ialah menjaga tubuh badan samada jasmani, rohani ataupun minda supaya dalam keadaan baik. Jangan pulak nak tunggu sampai hati/badan rosak…nauzubillah…baru nak masuk bengkel muhasabah kerana agak mengambil masa yang lama untuk dibaik pulih.

Manusia juga perlu diservis/dipantau kesihatan jasmani, rohani dan juga akalnya. Bermuhasabah sentiasa bagi memperbaiki diri. Badan perlu sihat untuk mudahkan kita beribadah dan membuat aktiviti seharian. Rohani juga perlu sihat (dengan jalinkan hubungan dengan Allah) supaya kita menunjukkan akhlak yang baik. Akal perlu sihat (dengan pengisian ilmu) untuk kita berfikir dan pertimbangkan setiap perkara yang kita buat supaya tidak melakukan amalan dosa dan maksiat. Sesungguhnya Allah menciptakan kita untuk beribadah kepadaNya. Firman Allah:

“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada Ku.”
(Adz-Dzariyat : 56)

Dengan akal yang dikurniakan, semoga setiap aktiviti dan amal perbuatan kita seharian akan menjadi ibadah. Dari waktu kita celikkan mata diwaktu pagi sehinggalah kita menutup kembali di waktu malam…semoga diterima Allah sebagai ibadah.

No comments:

Post a Comment