Monday, May 3, 2010

Pengalaman orang diambil pengajaran

Assalamualaikum...

Menyingkap buku yang dibaca…karya Ustaz Hasrizal, Rindu Bau Pohon Tin yang ditulis sempena pengalaman beliau menimba ilmu di bumi Jordan. Menuntut ilmu di bumi Mu’tah, tempat berlakunya peperangan mu’tah. Tempat dimana syahid sahabat2 utama Rasulullah antaranya Harith bin Harithah, Ja’far bin abi Talib dan Abdullah bin Rawahah. Kesemua mereka ini memegang panji Islam semasa peperangan dan bertukar tangan dari seorang kepada yang lain selepas syahid di medan petempuran. Peperangan 3 ribu askar Islam menentang tentera musuh seramai ratusan ribu orang.


Apa yang menjadi peringatan oleh Rasulullah ialah bahawasanya Islam bukanlah tertegak dengan mata pedang kerana perang merupakan langkah yang terakhir. Rasulullah berpesan kepada sahabat supaya menyeru dahulu musuh supaya menerima Islam, dan jika mereka menolak dan mengkhianati barulah mulakan dengan perang. Begitulah hikmahnya Rasulullah yang agung dalam memastikan Islam tersebar terlebih dahulu berbanding untuk melakukan pertumpahan darah walaupun dengan musuh dihadapan mata.

Bila terbaca sedikit cuma tentang para sahabat nabi, terasa naifnya diri kerana betapa kurang ilmu dan pengetahuan tentang sejarah dan sirah para sahabat dan para Nabi (maknanya perlu tambahkan lagi pembacaan untuk menambah ilmu didada)

Walau pun membaca tentang pengalaman orang lain dalam buku ini, terdapat banyak pengajaran dan peringatan yang boleh diambil iktibar. Yang menyentuh hati ini dan boleh diambil iktibar untuk muhasabah diri antaranya ialah:

1. Berdoalah dalam bahasa yang kita fahami kerana Allah memahami apa sahaja bahasa yang kita tuturkan. Jangan sampai doa panjang berjela tetapi tidak difahami maknanya.

2. Dalam Islam tiada titik pertengahan antara kebenaran dan kebatilan. Firman Allah:
“Dan janganlah kamu campur adukkan kebenaran dan kebatilan dan (janganlah) kamu sembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahuinya.” (Surah al-Baqarah : 42)
Pilihlah kamu antara 2…Islam atau Jahil????

3. No pain, no gain….ini boleh digunapakai dalam kehidupan seharian samada pelajar atau pun sesiapa sahaja. Untuk mendapatkan ilmu (atau apa jua) kita perlu berusaha dan dalam usaha itu pasti akan jerih payah dan cabaran yang perlu dilalui. Dimana ada kemahuan disitu ada jalan.

4. Hiduplah kita didunia ini untuk menyembah Allah dan beribadah kepadaNya bukan menjadi musuh Allah. Firman Allah :
Tidak aku menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu.”
(surah Adz-Dzariyat : 56)

5. Sabar dan berhikmah dalam berdakwah kerana dakwah tanpa hikmah akan lebih merosakkan daripada memperelokkan.

6. Belajar menjadi khalifah Allah yang menghargai dan memuliakan air sebagai keperluan asas kehidupan. Firman Allah:
Kami jadikan daripada air, tiap-tiao benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? (Al-Anbiya : 30)

Latih diri dan keluarga supaya mempunyai akhlak yang betul dalam penggunaan air. Sabda Rasulullah :
Abdullah ibn Umar meriwayatkan bahawa Baginda SAW pada suatu ketika melintasi Saad ibn Abi Waqqas yang sedang berwuduk dengan menggunakan air yang banyak. Lalu Baginda bertanya, “Mengapakah dengan pembaziran ini?” Saad bertanya kepada Bagind: Apakah dalam soal berwuduk pun dikira pembaziran? Baginda SAW menjawab, “Ya, (membazir tetap membazir), walaupun kamu berada di sungai yang mengalir.” (Riawayat Ibn Majah)

7. Buat persediaan untuk menghadapi hari pengakhiran yang pasti akan tiba.
Gembala-gembala kambing berlumba meninggikan bangunan,” ungkap Rasulullah SAW tentang petanda akhir zaman. Ungkapan Rasulullah tentang kabilah gembala kambing dan unta meninggikan bangunan adalah merujuk kepada metafora pembangunan ekstrim dikalangan pemerintah negara Teluk untuk menjadi ‘Tertinggi…terbesar…terpanjang….dan lain-lain lagi. Ini menjadi petanda kepada kehancuran hidup disamping fenomena2 lain yang muncul.

Semoga kita sama2 mengambil iktibar dan sentiasa muhasabah diri untuk menghadapi hari2 mendatang terutamanya hari akhirat kelak….wassalam.

No comments:

Post a Comment